In het Vredesconcert vragen we aandacht voor de basis van onze vrede, vrijheid en democratie. Dit concert wordt uitgevoerd in de Vredesweek om de Vrede te vieren, maar ook om te herinneren wat daarvoor is opgebracht. Een en ander is vooral ook van belang voor de jongere generatie en daarom hebben twee koorscholen een actief aandeel in het programma.

Dit concert wordt uitgevoerd door het koor en orkest van de NBA. De koorbezetting bestaat uit 22 zangers, aangevuld met jongeren uit de koorscholen Roden Girls Choristers en Martini Jongenskoor. Een deel van het repertoire wordt door de afzonderlijke koorscholen gezongen, een deel door beide koorscholen en een deel door het koor van de NBA waar ook een aantal jongeren van de koorscholen aan deelnemen.
Het professionele barokorkest incl. het kistorgel begeleidt alle muziekstukken op die van Stanford na. De gezongen muziekstukken van Stanford vragen een groot romantisch gestemd orgel en bepaalde mede de concertlocaties. Organist is Gerwin Hoekstra.

Hoite Pruiksma is de dirigent, Hanneke Wierenga concertmeester en Gooitsen Eenling regisseur
Er komt een podiumplan in verband met de verschillende posities die zangers en spelers zullen innemen met gebruik ook van een speciaal ontworpen ‘apenrots’.

Programma:

Georg Friedrich Händel (1685-1759):
Utrecht Te Deum en Jubilate
Dit is de gangbare naam voor een liturgische koorcompositie in twee delen, geschreven
door Georg Friedrich Handel om de Vrede van Utrecht van 1713 te vieren die de Spaanse successieoorlogen beëindigde.

Geschiedenis
In Utrecht werd aan het begin van de 18de eeuw onderhandeld over hoe de verwoestende Spaanse Successie-oorlogen tot een voor alle partijen goed einde konden worden gebracht.
Diplomaten uit heel Europa kwamen meer dan een jaar in het stadhuis van Utrecht samen. Het leverde Nederland uiteindelijk weinig op en betekende zelfs het definitieve einde van Nederlands Gouden Eeuw en Nederland als grote mogendheid.
Geen wonder dus dat er in Nederland in 1713 geen feestmuziek klonk. In Groot-Brittannië, dat als grote winnaar van de onderhandelingen uit de bus kwam, was dat heel anders. Queen Anne, de schoonzus van onze Willem III, die tot zijn overlijden in 1702 koning van Groot-Brittannië was, werd daar luid bejubeld. Haar verre nazaat Elizabeth II kan dankzij de Vrede van Utrecht nog altijd de scepter zwaaien over Gibraltar. Toch was de Vrede van Utrecht voor heel Europa bijzonder belangrijk: ze garandeerde dat er een kwarteeuw geen oorlogen werden gevoerd – een ongekend feit in de Europese geschiedenis tot dan toe.
Europa werd verdeeld langs de lijnen van machtsevenwicht en respect voor belangen van afzonderlijke landen. De Vrede van Utrecht wordt wel het eerste “Global Peace” verdrag genoemd, het leidde tot economische voorspoed en werd een “referentiepunt” voor onder meer het Congres van Wenen (1815). Het congres met o.a. als resultaat de oprichting van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden met de Oranjes (Willem I) als vorstenhuis op basis van de acht artikelen van Londen. De grondwet van 1814 werd daarmee in 1815 de ‘Grondwet voor het Koninkrijk der Nederlanden’, die nog steeds geldt. De Grondwet kan minder gemakkelijk worden gewijzigd dan andere wetten. Toch zijn er wel grote grondwetsherzieningen geweest. In 1848 stemde Koning Willem II ermee in de Grondwet zo te wijzigen dat de koning minder macht kreeg en het volk meer. De verandering was zo ingrijpend dat de ‘Grondwet van 1848’, opgesteld door de staatsrechtgeleerde Thorbecke, wel wordt gezien als het begin van de democratie.
De Vrede van Utrecht zelf mag ons als Nederland dan wel niets hebben opgeleverd, we hielden er in elk geval Händel’s meeslepende muziekstuk aan over. Want muziek kent geen grenzen. Het is Händel op zijn best. Een muzikale Gibraltar-rots, die net als het Spaanse schiereilandje nog immer getuigt van de Vrede van Utrecht 1713!. Utrecht Te Deum & Jubilate’ van George Friedrich Händel is in opdracht van Queen Anne gemaakt.
Händel's werk werd voor het eerst uitgevoerd in een openbare generale repetitie op 5 maart 1713 in de St. Paul’s Cathedral. De officiële première vond plaats nadat de moeizame vredesonderhandelingen waren afgelopen, in een plechtige dankdienst op 7 juli 1713.

Charles Villiers Stanford (1852-1924):
Drie Bible Songs:
• A Song of Peace (tekst Jesaja 11:1-10) + Pray that Jerusalem
• A Song of Trust (tekst Psalm 121)
• A Song of Battle (tekst Psalm 124)
De drie composities , A Song of Peace, A Song of Trust en A Song of Battle zijn onderdeel van de Six Bible Songs (Opus 113) van de oer-Engelse componist Charles Villiers Stanford. Stanford componeerde deze stukken in eerste instantie voor de Ierse bariton Harry Plunket Greene. Al spoedig na de publicatie verschenen er versies in andere toonsoorten, die suggereren dat Stanford een bredere inzetbaarheid voor ogen stond. Stanford was een meester in het verklanken van tekst, waarbij hij in A Song of Peace ook gebruik maakt van de bekende adventshymne Veni ,Veni Emmanuel. De beeldende, orkestrale orgelpartij komt bij een uitvoering door de pure, krachtige klank van trebles eigenlijk pas optimaal tot zijn recht.
Aan alle zes Bible Songs zijn een hymne toegevoegd. De hymne na ’A Song of Peace’ wordt hier uitgevoerd: Pray that Jerusalem may see peace and prosperity.
Bainton (1880-1956):
And I saw a new heaven
Ireland (1879-1962):
Greater Love

Henry Purcell (circa 1659 – 1695) :
• delen uit Come ye sons of art
• Rejoice in the Lord always voor kleinkoor en voor tutti

Purcell was een Engelse componist van barokmuziek, wiens werk ook nu nog dikwijls wordt uitgevoerd. Zijn werk behoort tot het belangrijkste barokrepertoire. Het vertoont een interessante versmelting van de oude Elizabethaanse koortraditie met nieuwe Franse en Italiaanse invloeden. Purcell werkte, gedurende 25 jaar, onder drie verschillende Engelse koningen, waaronder koning William III (de Nederlandse Willem) en Queen Mary II.


In Leeuwarden en Heerenveen is een Ambassade van Vrede gevestigd waarmee zal worden samengewerkt.
Concerten:
-Heerenveen Trinitaskerk, 20 september
-Smilde Koepelkerk, 21 september
-Leeuwarden Koepeltheater, 22 september

Let op: Voor vragen over dit evenement kunt u zich wenden tot de organisator van dit evenement:
van Plan, te bereiken op [email protected] en/of tel: 0505844429 .

Tickets bestellen

Beschikbare tickets
E-ticket: Prijs: Aantal:
Entreeticket volwassene De deuren gaan 30 minuten voor aanvang van het concert open. € 24,00
Inclusief servicekosten
Niet meer beschikbaar
Entreeticket tot 18 jaar, scholieren en studenten De deuren gaan 30 minuten voor aanvang van het concert open. Let op: studenten wordt verzocht een geldige studentenkaart mee te nemen. € 12,00
Inclusief servicekosten
Niet meer beschikbaar
Entreeticket groep Voor groepen vanaf 10 personen. Eén ticket geeft toegang voor één persoon binnen een groep. De deuren gaan 30 minuten voor aanvang van het concert open. € 18,00
Inclusief servicekosten
Niet meer beschikbaar

Evenement informatie

  • za 21 september 2019
  • 20:15 - 22:00
  • Koepelkerk
    Veenhoopsweg 13, Smilde
  • van Plan
  • 0505844429
Bezoek evenement website

Bestellen bij Eventree

Tickets bestellen bij Eventree is eenvoudig en super snel! Kies hierboven jouw gewenste ticket(s) en je ziet direct de totaalprijs in beeld. Plaats de tickets in uw winkelwagen en kies voor afrekenen. U vult uw gegevens in en kunt meteen veilig online betalen via iDeal, PayPal of MisterCash. Na uw betaling ontvang je meteen jouw digitale tickets in uw mailbox op het door jou opgegeven e-mailadres. Print de tickets of zet ze in je passbook op de mobiele telefoon bij de ingang van het evenement.

  • Directe levering: Je ontvangt je tickets direct na betaling in je mailbox!
  • Betalen doe je veilig en snel online via iDeal, PayPal en Mistercash
  • Heb je vragen of ondervind je problemen? Wij staan je graag persoonlijk te woord!
  • Print uw tickets of plaats ze in de passbook appvan uw smartphone.
  • Wij werkend uitsluitend met een beveilgde verbinding waardoor uw privacy is gewaarborgd
  • Eventree hanteert lage ticketfees en heeft geen extra bijkomende kosten.